I hjerte av Rago

3 dagers tur
Totalt ca. 35 km
Vanskelighetsgrad: Krevende.

Dag 1:

Denne turen starter fra Litjsand, med bratt oppstigning og tøffe motbakker. Her vil du kjenne at du lever. Etter 400 høydemeter flater det mer ut og vi følger terrenget innover langs fjellbjørkeskogen mot Grisryggen. Endel bløtt terreng og enkelte mindre elver må krysses.

Fra Grisryggen får man en fantastisk utsikt utover dalen, store deler av Rago nasjonalpark og Litlverivassforsen. Flotte fotomuligheter, og et fint sted for en god pause før vi tar oss ned til Litlverrivatnet. Det finnes mange fine steder for en god rast før vi tar oss videre inn til Sølvskarvatnene hvor vi slår leir og prøver fiskelykken.

Dag 2:

Neste dag går vi mer ned fra fjellet og videre inn i nasjonalparken. Nå er vi i hjerte av Rago og merker stillheten, og følelsen av villmark når vi slår leir for natten. Området har fine fiskevann med ørret og røyr - om vi har lyst å prøve fiskelykken.

Dag 3:

Siste etappe er også den lengste. Vi går et stykke på samme sti som vi kom, før vi går mot Storskogvatnet og tar en god lunch. Her skal vi over nok en foss og bevege oss via flott furuskog, over myrterreng, via svaberg og langs elver ned tilbake til sivilisasjonen.